Sunday, April 25, 2010

Santuari Gajah Sungai Ketiar

Assalamualaikum..setelah sehari suntuk menghadap komputer mencari informasi yang menarik untuk pengunjung blog ni dan juga info untuk diri sendiri yang sedang merancang percutian sepanjang 2 bulan cuti semester tak lama lagi.Akhirnya,saya menemui sesuatu yang menarik untuk dikongsi dengan anda semua…


Santuari Gajah Sungai Ketiar..sebenarnyer diriku sendiri pun tak tahu yang tempat ni wujud..Sekarang dah tahu..Takkan lepaskan peluang untuk ke sana..Santuari gajah ini adalah salah satu tarikan terbaru di Tasik kenyir. Terletak bersempadan dengan Taman Negara dan Hutan Simpan Hulu Besut serta berdekatan dengan Santuari Kelah di Sungai Petang, SGSK yang meliputi keluasan kira-kira 15,000 hektar, merupakan tarikan baru pengunjung ke tasik berkenaan.

Tempat ini dibuka untuk pelawat dari pukul 9 pagi hingga 6 petang setiap hari..So,bila2 saje boleh datang..Kat sini ada dua ekor gajah,seekor nama Suria dan Seekor lagi Chalil..(tak sabar rasenyer nak jumpa gajah comel ni..) Suria dan Chalil telah dilatih dengan menggunakan bahasa Myanmar bagi perkataan duduk, Thailand (hormat) dan bahasa Melayu (makanan) untuk memudahkan komunikasi antara pekerja dan gajah berkenaan..




Suria dan Chalil masing-masing seberat 1.5 tan dan 1.3 tan, memerlukan makanan kira-kira 100 kilogram sehari. Roti untuk sarapan pagi, tebu untuk makanan tengah hari dan buah-buahan seperti tembikai, betik, ubi keledek dan jagung untuk makanan petang..banyak btol diorang makan..baru je terfikir nak bela gajah..hihi..

Kawan2 semua,jangan lepaskan peluang untuk datang ke sini.Cintai alam sekitar untuk kesejahteraan hidup kita dan juga generasi akan datang.Selamat bercuti untuk semua pelajar UDM.Enjoy your holiday…

P/s:Masih terfikir2.nak ajak sape pergi Santuari gajah ni…


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails